Werkwijze

1. Kennismaking

Er is een mogelijkheid voor een vrijblijvend kennismakingsgesprek met de ouders en eventueel het kind van maximaal een half uur. Hier zijn geen kosten aan verbonden. In het kennismakingsgesprek bekijken we samen of de hulpvraag bij coaching past, wordt mijn werkwijze besproken en het allerbelangrijkste is dat je als ouders en/of het kind voelt dat er een 'klik' is.

2. Intakegesprek 

Als er wordt besloten om het kind aan te melden, vindt er aan de hand van een vooraf ingevuld intakeformulier, een intakegesprek van circa 90-120 minuten met de beide ouders/verzorgers plaats. Met het intakegesprek start het coachingstraject. Hierin worden de vragen, ervaringen, wensen en verwachtingen van de ouder(s)/verzorger(s) meer uitgebreid besproken en wordt de hulpvraag gedefinieerd. Omdat ik systemisch werk, hebben de ouders een actieve rol in het proces. In het intakegesprek worden daardoor (praktische) handvatten geboden en wordt er door middel van een verkorte familieopstelling aangezet tot persoonlijke groei en bewustzijn. Regelmatig is namelijk zichtbaar dat het hooggevoelige kind bewuste en/of onbewuste stukken van een ouder spiegelt, waardoor het nodig is dat er eerst met één van de ouders wordt gewerkt om de last van de ouder bij het kind weg te nemen. Hierdoor is er een mogelijkheid dat het traject eerst gestart zal worden met een uitgebreide opvoedopstelling of oudercoaching met één van de ouders, voordat er met het kind wordt gewerkt. Dit zal duidelijk worden tijdens het intakegesprek. Het kind is niet aanwezig bij de intake.

3. Sessies kindercoaching

Daarna volgen er 5 sessies van 45 minuten met het kind, afgestemd op zijn/haar behoefte. Samen met het kind ga ik kijken wat het nodig heeft en zullen we samen de hulpvraag van het kind ontdekken. Door middel van oplossingsgerichte spel- en interventietechnieken gaan we op zoek naar de oplossing. Zo zet ik daarvoor onder andere in spelen, praten, spel, Kids' Skills (vaardigheid aanleren), RET (helpende gedachten maken), NLP, Matrix methode (gesprekstechniek met als doel regie over het eigen hoofd) schilderen, fantasieverhalen, rollenspellen, fantaseren, familie opstellingen, kleien, dromen, tekenen, knutselen, lichaamsbewustzijnsoefeningen, mindfulness, energiewerk, verhalen maken, kinderyoga en muziek. De ouder(s)/verzorger(s) zijn bij deze sessies niet aanwezig.

Na iedere sessie ontvangen de ouders een e-mail met een kort verslag. Indien er interventies zijn geweest, worden deze uitgelegd, zodat de ouder(s) thuis hiermee aan de slag kunnen. Voorafgaand aan een sessie geven de ouders middels e-mail een update over hoe het met hun kind gaat. Mijn ervaring is dat het op deze manier transparant samenwerken, het grootste resultaat geeft. 

4. Gesprekken andere hulpverleners/leerkracht

Om het kind optimaal te kunnen begeleiden, zal er na overleg en toestemming van de ouders, tijdens het traject, tevens contact zijn met andere hulpverleners en/of leerkrachten/IB'ers. Op deze wijze ontstaat er een meer compleet beeld en kunnen er indien nodig, ook handvatten aan derden worden aangeboden.

5. Evaluatie/eindgesprek

Na vijf sessies zal er besproken worden of er vanuit de ouders behoefte is aan een (tussentijds) evaluatiegesprek met de ouder(s)/verzorger(s). Er wordt bekeken hoe het thuis of op school gaat en er wordt besproken wat er tijdens de sessies is gedaan (dit na overleg met het kind over wat er verteld mag worden). We kijken dan samen of het nog nodig is om er een vervolg aan te geven. Er kan gekozen worden voor afronding of een vervolg. Vaak hebben de ouder(s) voldoende aan de verslagen die worden gemaild en volstaat een kort gesprek of het traject voortgezet dient te worden. Het aantal van de vervolgafspraken hangt af van de complexiteit van de hulpvraag, de ondersteuning vanuit de thuissituatie en de mogelijkheid/bereidheid om te veranderen.

Hoeveel sessies er in totaal nodig zijn, is afhankelijk van de hulpvraag en van het verloop van de sessies. In de meeste situaties kan volstaan worden met 6 tot 10 sessies, maar soms ook meer of minder. Tijdens een oudergesprek wordt steeds in overleg besloten of het traject wordt vervolgd en/of hoeveel sessies nog zullen volgen.

In de laatste sessie met het kind wordt het kindercoach avontuur nogmaals met het kind doorlopen, zodat de handvatten beter beklijven en er op een ontspannen en creatieve manier wordt stilgestaan bij de mooie succeservaringen.